Lyreco
 
CONTACT

Duurzame klant award, de groene kers op de taart

We vinden het belangrijk om onze klanten te stimuleren om hun aankoopbeleid te ‘vergroenen’.Met onze Duurzame Klant Award willen we onze klanten belonen die deze verantwoordelijkheid ter harte nemen. Het ultieme doel bestaat erin de milieu-impact van de zakelijke relatie met onze klanten te verminderen door samen te werken aan een duurzame toekomst. Dit ligt ook in lijn met onze duurzaamheidsstrategie ‘Eco Future’. Om in aanmerking te komen voor de Duurzame Klant Award worden onze klanten een jaar lang gemonitord op 5 criteria. Per kwartaal rapporteren we dan heel transparant hoe de klant scoort op deze 5 criteria. Op het einde van het jaar worden de inspanningen van de deelnemers onder de loep genomen en wordt er bepaald wie de Award verdient.




DE 5 CRITERIA:

1. De aankoop van groene producten

Lyreco biedt een uitgebreide waaier aan groene producten. Voor de Award wordt gekeken hoeveel procent van de aangekochte producten milieuvriendelijk zijn.

2. De bestelwijze

Klanten hebben bij Lyreco de keuze om op ecologische wijze hun bestellingen te plaatsen. Via de webshop, app, en geïntegreerde EDI-oplossing kunnen we papier, inkt en manuele verwerking besparen. Ook wordt rekening gehouden met PDF-facturatie versus papieren facturatie. Op die manier dragen we mee zorg voor de natuur en reduceren we drastisch het papierverbruik.

3. Groeperen van bestellingen

Met onze ‘Customer Environmental Balance’ tool wordt het huidige bestelgedrag van onze klant in kaart gebracht. Samen met een Lyreco vertegenwoordiger gaan we vervolgens op zoek naar een efficiënter bestelgedrag. Door aankopen te groeperen, het aantal producten per bestellingen te verhogen en/of meer online te bestellen, moedigen we hen aan om de CO2-uitstoot van hun bestellingen fors te verminderen.

4. Retourzendingen tot een minimum beperken

We brengen systematisch het aantal retourzendingen per klant in kaart. Door eenvoudige maatregelen te treffen kan de klant de uitstoot die gepaard gaat met retourzendingen verminderen.

5. Gebruikmaken van onze ophaalservice

Kiezen voor groen wordt bij elke stap van het bestelproces gefaciliteerd. Met onze ophaalservice zamelen we kosteloos gebruikte toners in bij onze klanten. Samen met hen zetten we ons hiermee in voor een correct afvalbeheer.

Net zoals vorig jaar reikten we buiten de algemene award ook de ‘evolutie-award’ uit. Deze prijs lauwert het bedrijf dat op het vlak van duurzaamheid het afgelopen jaar de meeste stappen heeft gezet. 57 bedrijven schreven zich in en maakten kans op één van de twee awards. De gemeente Kruibeke sleepte als groene koploper de algemene Duurzaamheidsaward in de wacht. Met hun hoge afnamepercentage van groene producten, online bestellingen en uitvoerige gebruik van PDF-facturatie maakte ze hun voetafdruk zo klein mogelijk. Bovendien zetten ze proactief in op het centraliseren van bestellingen wat de impact op het milieu vermindert. De NS (Nederlandse spoorwegen)  maakten dan weer de grootste evolutie het afgelopen jaar. Hun groene inhaalspurt loont want zij mochten de evolutie-award mee naar huis nemen. Proficiat aan alle winnaars!

“Het doel van deze award, die we in 2016 lanceerden, is de milieu impact van de zakelijke relatie met onze klanten te verminderen door samen te werken aan een duurzame toekomst. Na dit tweede jaar blijkt dat deelnemers aan de award zich duidelijk meer bewust gaan worden van de mogelijkheden om deze doelstelling te bereiken in overleg met Lyreco.”
– Diane Buggenhout Quality, Security, Sustainability Manager Benelux

www.lyreco.be LYRECO - OFFICE & WORK SOLUTIONS -
Over lyreco | Aanpak | Feiten en cijfers | Eco future strategie | Verbintenissen
Stakeholders | Focuspunten | Certificaten | Duurzame klant award | Faq
Gebruiksvoorwaarden | Site map